آژانس هواپیمایی طاها گشت لطفا منتظر بمانید...

همه چیز در مورد رنگ بدنه هواپیما

  • تاریخ : 24 مهر 1398
  • نویسنده : تیم خبری طاهاگشت
  • بازدید : 5014

همه چیز در مورد رنگ بدنه هواپیما

امروزه هر چیزی که تولید می شود در انواع مختلف و رنگ های گوناگون به بازار عرضه می شود. اما تا به حال دقت کرده اید که چرا هواپیماها معمولاً به رنگ سفید رنگ می شوند؟

البته، هر ایرلاین دارای مارک و نمادی متمایز است که بر روی بدنه هواپیما حک شده است. که شامل شناسه های رنگی، گرافیکی و حروف چاپی است.

در فرودگاه که بنشینید با کمی دقت متوجه خواهید شد که به غیر از بخش های جزئی که نماد و علائم ایرلاین روی بدنه هواپیماها حک شده است، ما بقی بدنه کاملا سفید رنگ می باشد.

در ادامه با طاهاگشت، درباره همه چیز در مورد رنگ بدنه هواپیما توضیح داده خواهد شد.

 

رنگ سفید بدنه اغلب هواپیما ها

 

چرا هواپیما سفید رنگ است؟

  • حرارت:

ساده ترین درسی که هر کسی در طول زندگی اش از درس فیزیک گرفته است این می باشد که هر چقدر رنگ روشن تر باشد میزان حرارتی که جذب می کند کمتر است.

رنگ سفید به دلیل این که روشن ترین رنگ است در واقع کمترین میزان حرارت را جذب می کند. هواپیماها اغلب در آسمان هستند و زمان کمی را در فرودگاه ها به سر می برند لذا فاصله ی کمتری با خورشید دارند و اغلب ساعات روز را زیر نور مستقیم خورشید هستند.

سفید بودن رنگ بدنه ی هواپیما به آن کمک می کند تا حرارت کمتری به بدنه جذب شود. همچنین این امر موجب می شود زمانی که هواپیما در آسمان است حرارت کمتری به موتور برسد و از آتش سوزی آن جلوگیری کند و زمانی که به زمین می نشیند موتور سریع تر خنک شود.

  • صدمات:

بدنه ی هواپیماها اغلب از آلومینیوم و ترکیبات فلزی ساخته شده است که به خودی خود رنگ تیره ای دارند. رنگ کردن بدنه ی هواپیما به رنگ سفید موجب می شود در صورت وجود صدمات، نشت روغن و یا خراش های سطحی واضح تر دیده شوند.

بدنه ی هواپیما مرتب برای صدمات احتمالی مورد بازرسی قرار می گیرد. رنگ سفید به ماًموران کمک می کند تا این صدمات را راحت تر بیابند.

همچنین در صورت بروز حادثه های دریایی برای هواپیماها راحت تر می شود رنگ سفید را در دریا تشخیص داد و به کمک وی شتافت.

این رنگ در آسمان شب راحت تر دیده می شود و از بروز تصادفات در آسمان جلوگیری به عمل می آید.

  • هزینه:

به دلیل اینکه هدف گذاری شرکت های هواپیمایی بر روی رنگ سفید است زمانی که هواپیمایی به رنگ دیگر بخواهد فروخته شود از میزان قیمت خریداری شده آن درصد بالایی کسر می شود.

همچنین زمانی که هواپیمایی ساخته می شود با زدن رنگ سفید بر روی آن هم قیمت پایین تری صرف می شود و هم این رنگ می تواند به راحتی با لوگوی ایرلاین مورد نظر همخوانی داشته باشد.

 

چرا رنگ همه هواپیماها سفید است؟

 

  • رنگ و رو رفتگی:

شاید برایتان پیش آمده باشد که پس از مدتی مشاهده کنید رنگ مشکی لباستان رو به زاغی و سفید شدن می رود. یا سایر رنگ ها هم به همین ترتیب اما آیا تا به حال دیده اید که رنگ سفید به رنگ دیگری بدل شود؟

خیر. سفید تنها رنگی است که با وجود ماندن زیر آفتاب و استفاده های مکرر تغییر رنگ نمی دهد و به قوت خودش باقی است.

هواپیماهای سفید رنگ از این جهت مزیت دارند که نیازی نیست پس از اینکه مدت زمانی از آن ها استفاده شد دوباره رنگ شوند.

  • محیط زیست:

در تحقیقی که در سال 2011 بر روی رنگ بدنه ی هواپیماها صورت گرفت محققان به این نتیجه رسیدند که میزان برخورد پرندگان با هواپیماهای سفید بسیار کمتر از سایر رنگ ها بوده است و این یعنی پرندگان در آسمان رنگ سفید را بهتر از سایر رنگ ها به عنوان یک شی تشخیص می دهند.

با این حال برخی از ایرلاین ها از رنگ های دیگر مانند مشکی و یا طرح هایی کارتونی بر روی بدنه ی هواپیماهای خود بهره برده اند که مطمئناً هدف مخصوصی را دنبال می کرده اند.

هر رنگ در صنعت هواپیمایی هدف خاصی را دنبال می کند و بیان گر کاربری خاصی است. در ادامه شما را با هر کدام از این رنگ ها و کاربرد آن ها بیشتر آشنا می کنیم.

طرح رادیکال و یا طرح غیررنگی بودن هواپیماها به این صورت است که فلز هواپیما صیقل داده می شود و رنگی است.

برای نگهداری فلز صیقل داده شده باید هزینه ای بالا پرداخت کرد و همواره از آن نگهداری و تعمیر کرد. به همین خاطر هواپیماهای سفید رنگ بسیار راحت تر به فروش می رسند.

یکی از هواپیماهای معروف غیر سفید هواپیمای داگلاس ای-۱ اسکایریدر است. این هواپیما که در سال های آغازین فعالیت خود به رنگ آبی روشن براق بود پس از جنگ کره به رنگ خاکستری روشن درآمد.

انتخاب این رنگ از سوی ارتش آمریکا به این دلیل بود که این رنگ با رنگ نیروی دریایی ارتش آمریکا همخوانی داشت و به راحتی می توانست در شرایط خاص مستتر شود.

 

دلایل انتخاب رنگ سفید برای هواپیما

 

اما ممکن است رنگ هواپیما جنبه ی دفاعی نداشته باشد و برعکس جنبه ی تجاری و تبلیغاتی داشته باشد.

بسیاری از شرکت ها برای تبلیغات از هواپیماها کمک می گیرند و بنر تیلیغاتی خود را بر روی بدنه ی هواپیماها حک می کنند.

یا حتی ممکن است این امر کاملاً مرتبط با سیاست های ایرلاین مربوطه باشد و تنها برای ایجاد تمایز بین خود و سایر ایرلاین ها از رنگی مانند مشکی مات استفاده کند.

خرید بلیط هواپیما به سراسر جهان با مناسب ترین قیمت از اینجا.

رنگ آمیزی های خاص برخی از هواپیماها

  • ایسلند نورهای شمالی:

ایسلند به دلیل نورهای شمالی و شفق قطبی خود شناخته شده است و اغلب گردشگران برای تماشای این صحنه های زیبا راهی این منطقه می شوند.

جالب است بدانید که ایرلاین این کشور با اقدامی خلاقانه این تصاویر زیبا را بر روی بدنه ی هواپیما حک کرده است و در داخل کابین مسافران با قرار دادن ال ای دی های منحصر به فرد حس شفق قطبی را به داخل کابین کشانده است.

در واقع این سفر سفری رویایی خواهد بود.

 

هواپیما ایسلند با نورهای شمالی

 

  • بروکسل تن تن:

حتماً شما نیز با کارتون محبوب تن تن و ناخدا هادوک آشنایی داشته باشید.

این شخصیت که در واقع شخصیت اصلی یک کتاب کمیک کاراگاهی است اصالتاً بلژیکی بوده و به همین دلیل خطوط هواپیمایی بروکسل از این طرح بر روی بدنه ی هواپیماهای خود استفاده کرده اند.

همچنین داخل کابین تصاویری از ناخدا هادوک و کتاب های این داستان قرار دارد. می توانید در طول سفر کتاب های تن تن و ناخدا هادوک را بخوانید.

 

هواپیما تن تن

 

  • آوا ایر هلو کیتی:

هلو کیتی نام یکی دیگر از شخصیت های محبوب کارتونی است که خطوط هوایی آوا ایر سعی کرده اند تا از این هواپیماها در مسیرهایی که هلو کیتی بیشترین محبوبیت را دارد استفاده کنند. این طرح بر روی بدنه ی ساده و سفید رنگ هواپیما پیاده شده است.

 

هواپیما سلام کیتی

 

  • آلاسکا ما به دیزنی لند میرویم:

الاسکا دو فروند از هواپیماهای خود را کاملاً برای رفتن به دیزنی لند آماده کرده است.

این دو فروند با طراحی بیرونی از شخصیت های دیزنی لند و فضای شاد درون کابین مسافران مشخص می کند، که مقصد آن ها بازدید از دیزنی لند است.

می توانید شخصیت های کارتونی دیزنی لند را بر روی بدنه این دو فروند هواپیما مشاهده کنید.

 

هواپیما دیزنی لند

 

می توان به این لیست هواپیماهایی از ایرلاین های دیگر را نیز اضافه کرد که هر کدام از آن ها طراحی کارتون و یا فیلم معروف منطقه ی خود را به نمایش گذاشته اند و موجب محبوبیت بیشتر ایرلاین خود شده اند.

حتی در اقدامی جالب یکی از ایرلاین ها رنگ بدنه ی هواپیما را با سبزی خوش رنگ پوشانده و سپس با نوشته هایی سفید رنگ بخش های مجزای هواپیما را مشخص کرده است مثلا اینکه جعبه ی سیاه هواپیما کجاست و یا درب های خروج و ورود کدام هستند.

همانطور که مشاهده کردید اغلب رنگ امیزی های بدنه ی هواپیماها برای جلب مشتری ها و از سیاست های مدیران ایرلاین ها بوده است.

آژانس هواپیمایی طاها گشت