آژانس هواپیمایی طاها گشت لطفا منتظر بمانید...

جشن کریسمس و ارتباط آن با ستاره مسیح

  • تاریخ : 11 دی 1400
  • نویسنده : تیم خبری طاهاگشت
  • بازدید : 897

امروزه کریسمس یک جشن مذهبی و فرهنگی و یک تعطیلات رسمی برای گرامیداشت تولد عیسی مسیح است.

پس از مرگ عیسی، جشن‌های مسیحیت بر مصلوب شدن و رستاخیز مسیح متمرکز بود، بنابراین عید پاک اولین جشن بزرگ مسیحی بود.

حدود سه قرن بعد، زمانی که کلیسای مسیحی بسیار بزرگ‌تر و با نفوذتر شده بود، رهبران مذهبی و سیاسی به دنبال راهی برای محبوب‌تر کردن تعطیلات مسیحی بودند از این رو تولد مسیح را به تقویم خود افزودند.

با گسترش مسیحیت در سراسر جهان، تعطیلات مسیحی، از جمله کریسمس نیز گسترش یافت، و با مهاجرت مردم این کشورها به نقاط دیگر و آشنایی دیگر مردمان، این جشن با استقبال گسترده‌ای رو به رو شد تا جایی که امروزه به جشنی بین المللی بدل شده که حتی غیر مسیحیان نیز بدان علاقه بسیاری پیدا کردند.

این جشن سنت های مختلف مسیحیت را در خود گنجانده است و فرهنگ‌های مختلف و آداب و رسوم های مختلف آنان را شامل می‌شود.

این جشن مدت زمان 12 روزه‌ای دارد، کلیسای غرب 25 ژانویه و کلیسای شرق 5 ژانویه را آغاز کریسمس می‌داند. با طاها گشت همراه باشید تا شما را با چندی از این اعتقادات و رسوم ها آشنا سازیم.

جشن کریسمس و داستان ستاره مسیح

ستاره مسیح(جشن 5 ژانویه)

در سالیان دور و دراز گذشته، گفته شده  3 خردمند پارسی(3 موبد زرتشتی) ستاره ای پر نور و درخشان را در آسمان رصد کردند و آن را تولد فرد مهمی تعبیر نمودند که دنیا را دگرگون خواهد کرد، از آن رو با هدایای

  • کندور
  • اسپند
  • و طلا

مسیر ستاره را دنبال کردند و راهی سرزمین  اورشلیم شدند و در بیت الحم حضرت مریم را در کنار فرزند خود حضرت عیسی مسیح یافتند و به محض دیدن کودک در گهواره زانو زدند و هدایا را تقدیم وی و فرزندش کردند.

از زمان دیدن ستاره در آسمان تا رسیدن خردمندان زرتشتی حدود 12 روز زمان سپری شده است  این روز را که 5 ژانویه است، کریسمس دانسته و جشن میگیرند.

از آن پس نقش این 3 موبد را که

  1. بلاونداد
  2. هرمیسداس
  3. و گشناسبه

نام داشتند عنوان نمادین بر دیواره های کلیسا ها کشیدند و ستاره ای را بالای درخت کریسمس به نماد ستاره تولد حضرت مسیح نشاندند.

جشن کریسمس(25 دسامبر)

از دیدگان مسیحیان عیسی مسیح فرزند خدا و و هسته مرکزی دین مسیحیت است و اهمیت زیادی برای پیروان این دین دارد به همین دلیل تاریخ تولد عیسی مسیح زمان مهمی تلقی می‌شود

از آنجا که زمان دقیق تولد حضرت مسیح مشخص نیست و مورخان به درستی نتوانستند تاریخ دقیق را شناسایی کنند.

اما همگی با هم در مورد روز 25 دسامبر به اتفاق نظر رسیدند، علت انتخاب این روز توسط مورخان این است که در این روز طول مدت تابیدن نور آفتاب در نیمکره شمالی بیشتر از زمان های دیگر است و بدلیل آنکه لقب مسیح نور جهان است روز تولد وی قرار گرفته شده است که کلیسای غرب و پروتستان ها این روز را روز کریسمس می‌دانند

این جشن که بزرگ ترین جشن در جهان می‌باشد در کشور های مختلف مسیحی رسم و رسوم مختلفی دارد.

کریسمس ایو

کریسمس ایو شب قبل از 25 دسامبر است که در غروب روز 24 دسامبر با خاموش شدن خورشید و به صدا در آمدن ناقوس ها آغاز می‌گردد.

در این شب همه اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند و شام شب کریسمس را با نوشیدنی و نان مخصوص میل می‌کنند.

کنسلی کریسمس

در اوایل قرن هفدهم، موجی از اصلاحات مذهبی نحوه برگذاری جشن کریسمس را در اروپا تغییر داد. هنگامی که الیور کرامول و نیروهای پیوریتان او در سال 1645 بر انگلستان مسلط شدند.

آنها عهد بستند که انگلستان را از شر انحطاط خلاص کنند و به عنوان بخشی از تلاش خود، کریسمس را لغو کردند.

از سال 1659 تا 1681، جشن کریسمس در بوستون در واقع غیرقانونی بود. هر کسی که نمادی از کریسمس را به نمایش می‌گذاشت پنج شیلینگ جریمه می شد.

با تقاضای مردم، چارلز دوم به تخت سلطنت بازگردانده شد و با او، تعطیلات عمومی بازگشت.

بابانوئل

در قرن چهارم میلادی اسقفی با نام سنت کلاوس وجود داشت که به دلیل رفتار خوبش با بکودکان محبوبیت زیادی در بینشان پیدا کرده بود واژه سنتSaint) ) در زبان انگلیسی به معنا مقدس است،  با شهرت یافتن سنت کلاوس در بین مردم و کودکان، نمادی از وی با لباس قرمز و ریش بلند شد از او در قرون وسطا و عصر رنسانس کشیده شد.

در ابتدا اوایل قرن 16 ام این جشن مخصوص در روز 6 ام ماه دسامبر و فقط تنها به پروتستان های هلند منسوب بود اما پس  از آن با مهاجرت هلندی ها به آمریکای جنوبی این سنت را با خود به آنجا بردند و نماد بابانوئل و سانتا کلاس را جهانی کردند.

سمبل های کریسمس

سمبل های کریسمس

مانند دیگر جشن های جهان، کریسمس نیز المان های مخصوص به خود در دارد و هر المان معانی خاص خود را دارد

سمبل ستاره درخت کریسمس

طبق داستان 3 مغ زرتشتی که در ابتدای متن بدان اشاره شد که مسیر ستاره پرنوری را گرفته و به محل زادگاه مسیح پیامبر رسیدند، این ستاره بالای درخت کریسمس قرار میگیرد

سمبل فرشته

فرشته ها نماد پیام رسان هستند در شب تولد مسیح، فرشتگان در آسمان بیت لحم ظاهر شدند تا آمدن عیسی را به جهان اعلام کنند.

و نماد فرشته ای است که در خواب یوسف را ملاقات می کند تا به او بگوید که به عنوان پدر عیسی در زمین خدمت خواهد کرد.

زنگوله

زنگوله‌ها از دیر باز ارتباط مستقیمی با کلیساها در دین مسحیت داشتند هم اکنون نیز در اغلب کلیسا ها هر یکشنبه ناقوص ها به صدا در می‌آیند.

آب نبات عصایی

دو تعبیر در ارتباط با این شکلات های رنگی عصایی وجود دارد برخی معتقدند این آبنبات که به شکل J می‌باشد از اول اسم Jesus  گرفته شده و برخی دیگر بر این باورند که این علامت به عصای عیسی که چوپان بوده است اشاره دارد  همچنین خط های قرمز روی آبنبات نماد خون و خط سفید اشاره به خلوص و پاکی دارد.

کبوتر

کبوتران سفید رنگ سال هاست که به عنوان نماد کریسمس شناخته می‌شوند و کبوتران روی درخت نشان از آن دارد که عیسی مسیح کسیست که چشم به جهان گشوده تا صلح را برای مردم  به ارمغان آورد.

سنت های دیگر کشور های جهان در رابطه با کریسمس

1. کرامپوس در افسانه های اتریشی یک شخصیت شیطانی است که بچه ها را به خاطر رفتارهای بد تنبیه می کند و در روزهای کریسمس به جای هدیه به آن ها زغال می دهد.

 شب ۲۵ ام دسامبر کرامپوس در خیابان ها راه می رود و به دنبال بچه های شیطان می گردد!

2.در اکراین سنتی وجود دارد که در آن درختان کریسمس خود را با تار عنکبوت تزئین می‌کند، این سنت به افسانه ای قدیمی باز می‌گردد که در آن پیرزنی پیر توانایی تزئین درخت برای فرزندان خود را نداشته است و عنکبوت های آن خانه درخت کریسمس آن سال را با تنیدن تار هایشان روی درخت تزئین می‌کنند و صبح هنگام که بچه ها از خواب بیدار میشوند با این صحنه زیبا رو به رو می‌شوند.

3.خیار شور روی درخت آلمان: بر اساس یک افسانه قدیمی در آلمان، مردم این کشور از المان خیارشور یا ترشی روی درخت کریسمس استفاده می‌کنند. داستان بر اساس افسانه ای است که در آن دو پسر جوان در بشکه های خیار شور زندانی شده بودند و سانتا کلاس آن دو را یافته و نجات می‌دهدبر اساس این سنت در بین شاخه های درخت یک نماد خیار شور پنهان میکنند و هرکس اول از همه بتواند نماد را پیدا کند بدان معنا خواهد بود که در سال جدید جایزه و یا ثروتی بدست خواهد آورد.

4. مردم ونزوئلا در جشنی: برای مردم ونزوئلا جشنی مهم تر از جشن کریسمس وجود دارد در این روز خیابان های ونزوئلا بسته می‌شود و تمامی مردم با اسکیت از مسیر خانه تا کلیسا را بدون خودرو می‌روند محبوبیت این جشن آنقدر زیاد است که اسکیت سواری در روز های دیگر سال مردم را به یاد ایام کریسمس می‌اندازد.

آژانس هواپیمایی طاها گشت