آژانس هواپیمایی طاها گشت لطفا منتظر بمانید...

درباره پکن

  • تاریخ : 20 دی 1396
  • نویسنده : تیم خبری طاها گشت
  • بازدید : 3113

پکن (Beijing)

پکن با حدود 21 میلیون نفر جمعیت بعد از شانگهای پرجمعیت ترین شهر چین و پایتخت آن می باشد. این شهر در شمال غرب چین واقع شده است که قسمتی از دیوار چین در قسمت شمالی آن قرار دارد.

تاریخچه شهر پکن به حدود سه هزار سال پیش باز می گردد که بین قرن 10 تا 13 رشد قابل توجهی را داشته است.شاخصه پکن شهر ممنوعه واقع در مرکز آن بوده که قدمت آن به دوره مینگ باز میگردد.

احتمال داده می شود که میزبان بازی های المپیک 2008، بعد از واشینگتن مقتدرترین پایتخت دنیا است که بیش از850 سال به عنوان پایتخت چین شناخته می شد.

آب و هوای این شهر موسمی است و دارای اختلاف نسبتا زیادی بین دمای شب تا روز است.بهترین زمان سفر به پکن بین ماه های سپتامبر تا اکتبر (پاییز) می باشد.

 

 

جاذبه های گردشگری:

 

دیوار بزرگ چین(Great Wall Of Chaina)

دیوار چین به عنوان پروژه تدافعی و به منظور حفاظت از سلسله چين در برابر تاخت وتازهای خارجی ساخته شده است. با حدود 7000 كيلومتر، طولانی ترین دیوار ساخته شده توسط بشر می باشد که به طور تقریبی مرز میان مغولستان داخلی و چین شمالی را مشخص می کند.

تاریخ ساخت دیوار چین به قرن پنجم تا هشتم قبل از میلاد باز می‌گردد.

شناخته شده ترین بنای تاریخی آسیا حدود 2000سال پیش همزمان با لشکرکشی‌های چنگیز‌خان ساخته شد وطی10 سال ساخت آن چندین هزار کارگر زندانی به کار گرفته شد.

دیوار بزرگ چین در طول استان های لیاونینگ (Liaoning) ، جیاوگوان (Jiayuguan) و صحرای گوبی (Gobi) کشیده شده است و سال 1987 میلادی تحت عنوان «سمبل ملیت چین» درفهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

شهر ممنوعه(Forbidden City)

یکی از مهم ترین دیدنی های تاریخی چین در منطقه پکن، پایتخت این کشور واقع شده است که با مساحتی در حدود 72 هکتار، وسیع ترین و کامل ترین معماری چوبی در جهان را شامل می شود.

نظام تشریفاتی و اصول طبقاتی در شیوه معماری، تزئینات، رنگ و وسعت شهر کاملا مشهود می باشد.

قصر تای حه، قصر جون حه و قصر بایو حه از بناهای مهم این مجموعه به شمار می روند و محلی جهت برگزاری مراسم پرشکوه و اعمال قدرت امپراطور بوده اند.

قصر تای حه با ارتفاع 40 متر بلندترین بنای مجموعه بوده که بر روی صُفه سفید رنگی به مساحت 30 هزار متر مربع و بلندای 8 متر قرار گرفته و مجلل ترین معماری را در شهر ممنوعه داراست. درون این قصر از 13 هزار شکل اژدها( اژدها در فرهنگ چین نماینده قدرت و نفوذ امپراطوری است) در تزئینات استفاده شده است.

شهر ممنوعه شامل قصرها و اتاق های بسیاری است. 999،5 اتاق، نیم اتاق کمتر از کاخ آسمانی چینی( به اعتقاد چینیان اقامتگاه امپراتوران آسمانی 10 هزار اتاق دارد که تعداد اتاق های قصر پادشاهان نباید بیش از این عدد باشد) در این قصر موجود است.

شهر شامل بزرگ ترین ساختمان های تاریخی چین می باشد که در مجموع 24 امپراطور از سلسله مینگ( Ming) و کینگ(Qing) در این قصرها زندگی کرده اند.

هنر و معماری چینی در طراحی دروازه های متعدد و معروف شهر از جمله دروازه ارتش مقدس(Divine Military Gate) واقع در شمال و دروازه صلح آسمانی(Heavenly Peace Gate) واقع در جنوب ، به خوبی قابل مشاهده است.

کاخ تابستانی پکن(Summer Palace)

در سال 1750 میلادی محلی جهت استراحت امپراتوران چین در فصل تابستان در 15 کیلومتری مرکز پکن ساخته شد.

ترکیب معابد، پل ها، قصرها، طبیعت زیبا، تپه ها و آب ها به گونه ای است که قصر را به تابلوی بی نظیری در طراحی باغ های چینی تبدیل کرده است به گونه ای که در سال 1998 در فهرست میراث جهانی یونسکو به پبت رسیده است.

در ورودی قصر مجسمه های اژدها و سیمرغ که در چین باستان ریشه عمیقی دارن( اژدها به عنوان نمادی از پادشاه و سیمرغ نمادی از ملکه) به کار رفته است.

مجموعه دارای چهار محوطه اصلی می باشد: محوطه تپه پیشین، محوطه تپه پسین و پشت دریاچه، محوطه بارگاه و محوطه جلوی دریاچه

محوطه تپه پیشین: با جای دادن بیشترین بناها و عمارت های این مجموعه و طراحی متافاوت از مناطق دیگر، باشکوه ترین بخش قصر تابستانی محسوب می شود.

دروازه و تالار ابرهای متفرق، تالار افتخار اخلاقی و تالار بحر خرد از جمله بخش های مهم این محوطه هستند.

محوطه تپه پسین و پشت دریاچه: نسبت به محوطه تپه پیشین عمارت های کتری داشته اما دارای چشم انداز های زیبا و گذرگاه های تو در تو مملو از درختان می باشد.

باغ جاذبه های هماهنگ و کوی سوژ از بخش های زیبای این محوطه هستند.

محوطه بارگاه: محلی برای رسیدگی به امور مملکتی و استراحت امپراتوران و وزرا بوده که شامل تالار طول عمر، تالار خیزاب های یشمی، تالار فضیلت و جندین تالار دیگر می باشد.

محوطه جلوی دریاچه: بزرگ ترین محوطه قصر دارای دیدنی هایی نظیر دریاچه کونمینگ، پل هفده قوس و جزیره نانهو می باشد.

مجسمه سنگی بودا (Leshan Giant Buddha)

با 71 متر ارتفاع، بزرگ ترین مجسمه سنگی بودا در جهان و از مهم ترین مکان های مقدس بودائیسم بوده که ئر میان رشته کوه شهر شیان در مرکز کشور چین واقع شده است.

بودای بزرگ لشان در کوهستان زیبای امی(Emei) و محل تلاقی سه رودخانه Minjiang ، Dadu و Qingyi واقع شده و در سال 1979 در فهرست میراث جهانی یونسکو به پبت رسیده است.

ساخت این مجسمه از سال 713 آغاز و با 70 سال وقفه، در سال 803 به پایان رسید و جهت محافظت آن در برابر عوامل طبیعی، بنای 13 طبقه ای سنگی ساخته شد که در حمله مغول ها ویران گشت.

مجسمه بودا دارای شهرتی همچون مجسمه های بودای استاده در بامیان افغانستان است.

 

ميدان تیان آنمن (Tiananmen Square)

میدان تیان آنمن با 440 هزار متر مربع وسعت، طی سلسله مینگ در سال 1417 درکنار شهر ممنوعه در مرکز پایتخت واقع شده ساخته شده است که کاربرد آن محافظت از شهر ممنوعه بوده است.

همانند میدان سرخ مسکو و میدان نقش جهان اصفهان مستطیل شکل می باشد و در هر ضلع آن یکی از عناصر اصلی حاکمیت چین به چشم می خورد.

در ضلع شمالی، دروازه آرامش بهشتی که ورودی اصلی به ممجموعه عظیم کاخ موزه های شهر ممنوعه است، قرار دارد.

در ضلع جنوبی، دروازه ای به شکل برج قرار دارد که برای دیده بانی و حفاظت از شهر از آن استفاده میشده است.

میدان برای حفاظت بیشتر، توسط خندقی محصور شده است.

پس از مرگ مائو، پدر و بنیانگذار جمهوری خلق چین در سال 1976 پیکره او در مقبره ای در بخش مرکزی میدان به صورت مومیایی قرار گرفته است.

در وسط میدان اسامی قهرمانان ملی ( در جریان انقلاب 1911 و 1949) بر روی ستون یادبودی حک شده است.

در نزدیکی مرکز میدان، دروازه جنوبی( دروازه چین) معروف به دروازه ملل قرار گرفته است.

 

معبد آسمان(بهشت)

یک شاهکار معماری و طراحی منظر با مجموعه ای از معابد تاریخی مربوط به آئین تائو و اولین معبدی است که در پکن ساخته شده است.

کل بنا از چوب و آجر ساخته شده و طبق لصول طراحی معابد چینی هیچ میخی در ساخت آن استفاده نشده است.چترهایی با سر طلایی رنگ جلوه ای خاص به این بنا بخشیده است.

معبد در مرکز محوطه ای بسیار گسترده با 100هزار درخت قرار گرفته و به معبد داخلی و خارجی تقسیم میشود که توسط دو دیوار با ارتفاع متفاوت( دیوار بلند تر نماد بهشت و دیوار کوتاه نماد زمین) احاطه شده است.

مساحت آن 4 برابر شهر ممنوعه بوده و مکانی جهت برگزاری مراسم شکرگزاری برداشت محصول و هم چنین قربانگاه چینیان بوده است.

دیوار جنوبی معبد آسمان به نشانه زمین چهارگوشه و ضلع شمالی آن به نشانه آسمان نیم دایره ساخته شده است.این طراحی با الهام از چین باستان در مورد آسمان گرد و زمین چهارگوشه اجرا شده است.

این معبد در سال 1998 در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

پارک جنگلی المپیک( Olympic Forest Park)

این پارک به مساحت حدود 680 هکتار به منظور مسابقات المپیک 2008 در شمال پکن افتتاح شد و توانست بواسطه طراحی بی نظیر خود عنوان رتبه برتر معماری طبیعت را از ایتالیا به خود اختصاص دهد.

پارک المپیک شامل انواع درختان سبز و نیزارها، دریاچه و جزیره های کوچک که با پل های چوبی با یکدیگر در ارتباطند، تفرجگاه ساحلی،مسیرهای ویژه پیاده روی، شهربازی و گلخانه می باشد که تمامی این عناصر به سبک معماری فنگ شوئی در کنار هم قرار گرفته اند.

آژانس هواپیمایی طاها گشت