آژانس هواپیمایی طاها گشت لطفا منتظر بمانید...

مکان های دیدنی سریلانکا

  • تاریخ : 20 دی 1396
  • نویسنده : تیم خبری طاها گشت
  • بازدید : 3487

گردشگری:

کاشفی بنام مارکوپولو در قرن 12 به سریلانکا سفر کرد و آن را بهترین جزیره جهان اعلام نمود. قرن های زیادی یک مقصد گردشگری عالی بویژه برای اروپاییان بود تااینکه جنگهای داخلی شروع و بیش از 25 سال به طول انجامید و در سال 2009 به پایان رسید، همین امر موجب کاهش صنعت رشد و رکود گردشگری شد، سرانجام درسال 2012 سریلانکا دوباره بهترین مقصد برای تعطیلات و سالانه بیش از 1.5 میلیون گردشگر را بخود جذب کرد.

 

کلمبو(Colombo)

درغرب جزیره سریلانکا، شهری با جمعیت حدود 753,000 نفر و مساحت 37 کیلومتر یک مقصد توریستی محبوب بشمار میاید.

کلمبو تاسال 1982 پایتخت قانونی کشوربود. شهری شلوغ ، مخلوطی از زندگی مدرن و ساختمانهای استعماری که نخستین بار پرتغالی ها، درسال 1505 نام کلمبو را از لغات سینهالی برای شهر برگزیدند.

کلمبو دارای جغرافیای طبیعی غنی شامل کانال، قناتهای آبی و یک دریاچه 65 هکتاری بنام کلانی میباشد که این دریاچه یکی از متمایز ترین نشانه های کلمبو محسوب میگردد.

وضعیت آب و هوایی این شهر در تمام طول سال موسمی استوایی و معتدل است.

 

موزه هلندی(Dutch Museum)

موزه هلندی سریلانکا نمایشی از تاریخ حکومت استعمارگرانه هلند است که در بین سالهای 1634تا 1701 بناگردید.

نخست محل اقامت رسمی فرماندارهلندی بنام توماس ون ری بود و بعدها بعنوان مدرسه کاتولیک، دفترپلیس، یتیم خانه، بیمارستان نظامی و اداره پست از آن استفاده گردید.

دوطبقه ساختمان واقع در خیابان پرنس، در سال 1977 باکمکهای مالی کشورهلند بازسازی و ازسال 1982 بعنوان یک موزه برای نمایش آثار هلندی ازجمله مبلمان، سکه، سلاح، تصاویر و عکسها استفاده شد.

 

معبد بودایی گانگارامایا(Gangaramaya Buddhist Temple)

نزدیک دریاچه بیرا در زمینی باتلاقی معبد بودا با کمکهای مالی یک اسپانسر مسلمان و ترکیب سبکهای معماری سریلانکا، چین، تایلند و هند بدست جفری باوا بنا شده است.

چندین ساختمان درکنار معبد وجود دارد که شامل: کتابخانه، موزه، آموزشگاه، یتیم خانه، سالنهای مسکونی و اجتماعات ، خیریه و اتاق عتیقه میباشد.

معبد بودایی گانگارامایا، نه تنها یک محل عبادت است بلکه بعنوان یک مرکز یادگیری علوم و فنون دینی از آن استفاده میشود.

کندی(Kandy)

نخستین بار پادشاهی از گمپلا دربین سالهای 1357 – 1374 میلادی این شهر را کشف کرد. کندی دومین شهربزرگ پس از کلمبو است که در عصر پادشاهان باستانی سریلانکا آخرین پایتخت بود.

شهری باجمعیت 125,400 نفر در بین تپه های فلات کندی نهفته و برای رسیدن به آن باید از مزارع چای عبورکرد. ساکنین شهر بسیار مذهبی بوده که همین امر موجب وجود یک معبد بودایی عتیقه بنام دندان شده است، این معبد مقدس ترین مکان عبادتی درجهان بوداییان است.

شهری 27 کیلومتری با ارتفاع 465 متر از سطح دریا با آب و هوایی گرمسیری، مرطوب و سرد است و فصول خشکی فقط از دسامبر تا آوریل می باشد.

مرکزنگهداری فیل ها در پیناوالا(Pinnawala Elephant Orphanage)

با حمایت سازمان محیط زیست (DWC) سال 1975 پناهگاهی برای نگهداری فیل ها ساخته شد. درسال 2011 آخرین آمار فیل ها 88 زنجیر(37 نر و 51 ماده از سه نسل ) بود.

نخستین بار فیل ها را در پارک ملی ویل پاتو مستقر کردند و سپس به مجتمع توریستی بنتوتا(بروولا) و پس از آن به باغ وحش دهیوالا انتقال دادند، سرانجام محیط زیست تصمیم گرفت آنها را دریک مزرعه نارگیل 25 هکتاری مجاور رودخانه ماها واقع در روستای پیناوالا سکونت دهد.

خدماتی که برای فیل ها درنظر گرفته شده شامل معاینات دامپزشکی و حمام کردن آنهاست، در این مجموعه برای بازدیدکنندگان هم امکاناتی چون رستوران و غرفه درنظرگرفته شده است.

 

باغ ادویه(Spice Garden)

سریلانکا کشوری سرسبز و پر از باغ است که از نظر ادویه جات و ترشیجات بسیار شهرت دارد و همین دلیل در طول دوران باستانی، سبب ارتباطات تجاری کشور بین رومی ها، یونان و عرب ها بود.

باغ ادویه سریلانکا به منظور رشد ادویه و عرضه آن به سراسر دنیا تاسیس گردید و بازدیدکنندگانی که برای تماشای باغ و مزارع اطرافش به آنجا سفرمیکنند، می توانند بیش از 4000 گونه از درختان باغ پرادینیا، بامبو غول پیکر برمه و حدود 10000 درخت گرمسیری را تماشا کنند.

هرکدام از محصولات موجود در باغ برای درمان بسیاری از بیماریها مانند: میخک برای دندان درد، جوزهندی و فلفل سیاه برای هضم غذا و زنجبیل برای درمان بیماریهای حرکتی استفاده میشود. تمامی محصولات تولید شده در اینجا برای خریداری عموم قابل دسترس است.

 

فستیوال(Festival)

فستیوال سریلانکا در شهر کندی برگزارمیشود. این جشن ها با آتش بازی، فیل سواری ، رقص شلاقی، شعبده بازی، پایکوبی و اجرای مراسم های آیینی و سنتی همراه است.

مردمی با ادیان مختلف در سریلانکا سکونت دارند و برای هر مراسم مذهبی، جشنی بزرگ برگزار میکنند. بطورمثال مراسم پونگال تامیل های تایلندی، مسلمانان اعیاد فطر و قربان ، مسیحیان تولد حضرت مسیح ، عیدپاک و کریسمس را جشن میگیرند.

مردم سریلانکایی نیز عید سال جدید بودایی و هندو را جشن میگیرند، علاوه بر آن 13 آوریل هرسال مردم، جشن سینهالی و تامیل برگزار میکنند.

باغ گیاه شناسی پرادینیا(Peradeniya Botanical Garden)

باغ گیاه شناسی سلطنتی با 147هکتار و 460 متر بالاتر از سطح دریا، حدود 5 کیلومتری غرب کندی و در نزدیکی رودخانه ماهاولی قرار دارد که سالانه از 2 میلیون بازدیدکننده پذیرایی می کند.

باغ پرادینیا برای داشتن ارکیده هایی کمیاب مشهور است. بیش از 4000 گونه گیاه مانند: درخت گردو، گیاهان دارویی و درختان نخل در این باغ به چشم می خورد و بیش از هرچیز دیگری خیابانهای سرسبز باغ(کوک کاج، نخل پالمیرا، نارگیل، رویال پالم و کلم) بازدیدکنندگان را به حیرت وا می دارد.

درسال 1371 میلادی شاه کریتی باغ را به همراه معبدی درون آن تاسیس کرد که پس از کنترل بریتانیا بر شهر کندی باغ آسیب دید و معبد کاملا نابود شد، بعد از گذشت سالیانی سرانجام درسال 1843 الکساندرماه بطور کاملا رسمی عنوان باغ گیاه شناسی پرادینیا را به این مکان داد تاکنون نیز مدیران زیادی اینجا را با جان و دل نگهداری کردند ولی حال توسط وزارت ملی کشاورزی اداره میشود.

 

معبد بودایی دندان (Temple of the Tooth)

معبد بودایی دندان مقدس در شهرکندی و دریک کاخ سلطنتی قراردارد و در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

نام معبد از بودایی مقدس گرفته شده که پس از مرگش هرتکه از جسدش را هرگوشه فرستادند و دندانش سهم این معبد گردید.

مردم برای پرستش خدای خود 3 بار در روز(سپیده دم، ظهر، شب) درمعبد حاضر میشوند و تمام نذورات خودرا به این معبد تقدیم میکنند.

بروولا(Beruwala)

بروولا یکی از شهرهای غربی استان کالوتارا است که نامش را از کلمه سینهالی گرفته است. یکی از قدیمی ترین اماکن دیدنی شهر، مسجد مسمانان میباشد که بدست بازرگانان عرب در قرن 8 ساخته شده است و این مکان نقطه ای برای شروع روابط بین عربها و سریلانکایی ها بود. جمعیت زیادی از مردمان تجار عرب هنوز هم در منطقه چین فورت زندگی میکنند.

جت اسکی، قایق سواری و پاراسیلینگ از دیگر جاذبه های سواحل بروولا به شمار میروند.

 

ساحل بنتوتا(Bentota Beach)

دومین ساحل زیبای سریلانکا بعد از برویلا، سواحل بنتوتا در 64 کیلومتری شهر کلمبو و درامتداد جاده ای فوق العاده زیبا است، ماسه های طلایی و درختان نخلی که بر ساحل سایه انداختند، زیبایی اینجا را دوچندان میکند.

بازدیدکنندگان میتوانند برای استراحت و اقامت از هتل های بسیار لوکس و یا خانه های ویلایی اینجا استفاده و همچنین برای گشتهای ساحلی از امکاناتی نظیر اغذیه فروشی های سنتی و دریایی، حمام آفتاب و کافه ها بهره مند شوند.

 

مزرعه کاسگودا لاک پشتها(Kosgoda Sea Farm Turtles)

درسال 1981 و در 11 کیلومتری جنوب ساحل بنتوتا، جهت محافظت از انواع لاک پشتهای دریایی، راه اندازی شد.

لاک پشتهای دریایی ساکنین صدساله در اقیانوسها هستند که جهت جلوگیری از انقراض آنها مسئولین تخم لاک پشتها را از ماهیگیران خریداری کرده و از 2 سالگی در مرکز نگهداری میکنند و پس از 4 سالگی درساحل رها میشوند تا به چرخه طبیعی خود بازگردند.

سواحل سریلانکا آشیانه لاک پشتهای آبی محسوب میگردد که 5 گونه از آنها شناسایی شدند، بازدیدکنندگان میتوانند از بچه لاک پشتهایی که درون مخزن هستند، دیدن و آنهارا لمس کنند.

آژانس هواپیمایی طاها گشت