آژانس هواپیمایی طاها گشت لطفا منتظر بمانید...

معرفی هواپیمای ایرباس A320

  • تاریخ : 16 مرداد 1398
  • نویسنده : تیم خبری طاهاگشت
  • بازدید : 5179

هواپیمایی ایرباس A320

شروع کار صنعت هواپیماسازی از سال 1903 با اختراع دو برادر آمریکایی ( برادران رایت ) بود. این دو برادر در ابتدا به دنبال راهی برای اختراع بال هایی برای انسان بودند، اما در نهایت با سال ها کار و تلاش توانستند هواپیمایی تک سرنشن را بسازند. اختراع این دو برادر تحولی بسیار بزرگ در جهان ایجاد کرد. در پی حرکت این دو برارد بسیاری از افراد در تلاش بودند تا این صنعت را به صنعتی بزرگ برای انسان ها تبدیل کنند. از ان جمله میتوان به پیکاسو نقاش و مهندس ایتالیایی اشاره کرد، که علاقه ی زیادی در این خصوص از خود نشان داد. از آن روز تاکنون این صنعت پا به پای سایر صنعت های جهان پیشرفت کرده است. و تاکنون انواع مدل های هواپیما در دسته های مختلف حمل مسافر، حمل بار و نظامی تولید شده است.

استفاده از به روزترین تکنولوژی ها همراه با ارئه ی خدمات متنوع موجب شده است تا این سیستم حمل و نقل به یکی از موفق ترین سیستم های جهانی تبدیل شود و فرصت های شغلی متعددی را در حیطه ی صنعت خود ایجاد کند. در قسمت طراحی و ساخت هواپیماها، فرودگاه ها، خدمه پرواز، آژانس های هواپیمایی و ... همه و همه از جمله فرصت های شغلی هستند که این صنعت همراه با خود برای بشریت آورده است.

 

ایرباس A320

 

یکی از صنایع جذاب در حیطه ی حمل و نقل و ترابری و حتی نظامی، صنعت هواپیماسازی است. در حال حاضر بخش اعظم  این صنعت در دست دو شرکت بزرگ بوئینگ و ایرباس می باشد که این دو همواره پیشتاز این صنعت بوده اند. این دو شرکت با ساخت هواپیماهای فراوانی در دسته های متعدد  مسافربری، ترابری و حتی نظامی موجبات پیشرفت را در سرتاسر جهان فراهم کرده اند. در ادامه به معرفی شرکت ایرباس و مدل ایرباس A320 خواهیم پرداخت.

دومین شرکت برتر هواپیماسازی جهان شرکت بزرگ ایرباس است که در قاره ی اروپا به فعالیت خود می پردازد. فعالیت رسمی این شرکت از سال 1956 میلادی درست پس از جنگ جهانی دوم که کشورهای اروپایی اکثر کارخانه ها و صنایع خود را در طول جنگ از دست داده بودند، آغاز شد. ساخت اولین هواپیمای این شرکت توسط سه شرکت هواپیمایی آلمانی، فرانسوی و انگلیسی آغاز شد. این شرکت عظیم هواپیماسازی کار خود را با خانواده A300 شروع کرد که اولین هواپیمای پهن پیکر جهان می باشد و با استقبال بسیار خوبی نیز روبرو شد. البته ساخت این هواپیما در سال 2007 متوقف شد. اما در حال حاضر در برخی از ناوگان هوایی ایرلاین ها مشاهده می شود.

 

شرکت ایرباس

 

 پس از این پروژه کار تولید قطعات مختلف این هواپیما به هر کدام از این سه شرکت واگذار شد، اما به دلیل خروج انگلستان از این پروژه آلمان توانست سهام خود را به 50 درصد برساند و درنهایت این شرکت فعالیت رسمی خود تحت عنوان شرکت ایرباس را در سال 1970 ادامه داد؛ که 2 سال بعد اولین هواپیمای این شرکت به بازار جهانی راه پیدا کرد. درست است که شرکت هواپیمایی ایرباس امروزه به عنوان دومین شرکت هواپیماسازی جهان شناخته می شود. اما خوب است بدانید که در ابتدا روند رشد این شرکت بسیار کند بوده است؛ چرا که رونمایی از اولین هواپیمای این شرکت همزمان با رونمایی از هواپیمای فراصوت کنکورد بود که همین امر موجب شد افراد کمتری به ایرباس توجه کنند. و این شرکت در زمان مناسب به دنیای جهانی معرفی نشد.

به همین دلیل شرکت ایرباس نسبت به پیشرفت این خانواده تلاش های بسیاری کرد، و مدل های بهتر خود یعنی خانواده A320 را به بازار جهانی عرضه کرد. که استقبال بی نظیری را نیزشاهد بود. شرکت ایرباس توانست تا قبل از اولین پرواز خود سفارش قطعی 400 فروند از این مدل را دریافت کند. این هواپیما از دو موتور جت بهره می برد که از طراحی آن در سایزهای کوچک تر نیز استفاده شده است. که با نام های دیگری شناخته می شوند.

 

صنعت هواپیماسازی

 

این خانواده از هواپیماهای ایرباس برخلاف سایر هواپیماها که در حال بزرگ تر شدن و پهن پیکرتر شدن بوده اند؛ بدنه ی باریک و کشیده تری داشتند لذا میزان مصرف سوخت آن ها بسیارکاهش پیدا کرده است. اولین هواپیما از این خانواده در سال 1987 تولید و به بازار جهانی عرضه شد که شرکت ایر فرانس اولین خریدار آن بود. سایر کشورهای پیشگام در خرید این هواپیما کشورهای آمریکا و چین بودند. بیشترین فروشنده بلیط هواپیما در پرواز با این مدل شرکت ایرفرانس بوده است.

مشخصات فنی این هوایپما را میتوان به صورت خلاصه اینطور بیان کرد. این هواپیما از دو موتور توربوفن استفاده می کند که به آن سرعت 870 کیلومتر بر ساعت می بخشد. ارتفاع این هواپیما 11 متر و طول آن 37 متر است. طول بال های آن نیز 34 متر و محدوده پروازی 5181 دارد.

 

نقشه ایرباس A320

 

این هواپیما در ابتدا در مدل 100 رونمایی شد که تنها 21 فروند از آن تولید شده است و بعدها با ایجاد تغییراتی همچون افزایش وزن، بالک جایگزین و برد طولانی تر با عنوان مدل 200 به بازار عرضه شد که نام مدل استاندارد را به خود گرفت.

این هواپیما را می توان اولین هواپیمایی در نظر گرفت که دارای سیستم پروازی خودکار است که به صورت سیم تعبیه شده یعنی انسان کمتر در پرواز این هواپیما دخیل است و اطلاعات پرواز از طریق سیستم پردازش کننده به خلبان و کمک خلبان نشان داده می شود. این هواپیما از پوشش پروازی بهره مند است که اجازه انجام مانورهایی که در توان هواپیما نباشد را به خلبان نمی دهد. جنس این مدل از مواد کامپوزیتی فیبر کارامید، شیشه، کربن و پلاستیک تقویت شده است که موجب شده است تا اولین هواپیمای زیر صوت سازه ی کامپوزیتی باشد.

 

ساخت انواع هواپیما مسافری و باری ونظامی

 

این هواپیما در دو کلاس پروازی اکونومی و تجاری وجود دارد که 138 نفر در بخش اکونومی و 12 نفر در بخش اقتصادی می توانند حضور داشته باشند.

این هواپیما در ایرلاین های ایرانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و میتوانید آن را در آسمان ایران نیز مشاهده کنید. ایرلاین هایی هم چون هما، ماهان، آسمان و.. اکنون نیز از این مدل در ناوگان هوایی خود استفاده می کنند.

آژانس هواپیمایی طاها گشت